Bibliotek · Recension · Young adult

Recension: Ursäkta att man vill bli lite vill bli lite älskad-Anna Thydell

img_0233

Författare: Anna Thydell

Antal sidor: 245

Förlag: Alfabeta förlag/ 2010

Betyg: 2/5

 

 

(Ursäkta för den halvdåliga bilden)

Om boken:

Nora Jonasson går på gymnasiet. Hennes bästa vänner Jossan och Lisa har umgåtts sedan 2an genom en våffelutmaning mellan tjejerna och Noras brorsans två kompisar och sedan dess varit vänner.

I den här boken hittar ni, tankar om sex- ska man, ska man inte? Och med vem? Den förvirrande kärleken till flera olika killar, intriger mellan tjejerna och hur en helt vanlig tonårstjej tacklar livet.

”Här bakar man bullar till någon som inte vill äta, här lägger man huvudet i fel knä, här försöker man vara ung och glad och allmänt normal men så lyckas man visst inte alls” Citat från bokens baksida. 

Vad tyckte jag om boken:

Korta avsnitt i dagboksinläggsformat, gör det möjligt att läsa kortare bitar utan att man tappat handlingen till nästa gång jag tog upp boken.

Jag fick inte riktigt någon känsla av att vara fångad i handlingen, i och med att det blev kortare dagboksinlägg kändes det som att den röda tråden försvann och den hoppade mellan olika händelser.

Jag kan ha haft ganska höga förväntningar på denna då jag läst I taket lyser stjärnorna av samma författare och gillade den.

Men mitt 15-åriga jag skulle antagligen gillat den.  Boken tar upp känslan av att inte känna sig perfekt, att andra ser mycket bättre ut än en själv och hur osäkerheten påverkar oss till att göra saker vi kanske inte hade planerat.

 

 

Kommentera

